Welk gewicht bb's moet ik gebruiken in mijn replica?
In skirms komen we vaak spelers tegen die graag meer range willen hebben om spelers van een grotere afstand te kunnen raken. Wanneer we in gesprek raken met deze spelers komen we vaak tot de conclusie dat de speler een te lichte bb's gebruikt. Een van de grootste limitaties op wat betreft de range van bb's heeft te maken met de kwaliteit en het gewicht.
We adviseren daarom ook vaak spelers om een zo zwaar mogelijke bb te gebruiken (welke zijn toegestaan) dat hun replica nog kan hoppen. Zwaardere bb's dragen hun voorwaarde energie langer en maken effectief beter gebruik van de backspin ook door de voorwaarde energie. Hoe zwaarder de bb, hoe minder luchtweerstand hoe verder de bb komt. Dit is gebaseerd op pure natuurkunde. We zien daarom ook vaak wanneer spelers met .25g of lichter spelen een betere effective range hebben wanneer ze spelen met .30g bb's of zwaarder.
Lichtere bb's verlaten wellicht sneller de loop, maar verliezen ook eerder hun energie door de factoren van buitenaf. Zwaardere bb's verlaten langzamer de loop van de replica, maar kunnen door hun zwaardere gewicht het voorwaarde energie langer vast houden dan een lichte bb. Dit resulteert in een grotere effectieve afstand.
het antwoord op de vraag:"Welk gewicht bb's moet ik gebruiken" is eigenlijk heel simpel. Gebruik zo zwaar mogelijke bb's welke jou replica kunnen hoppen. Maar hier is waar het wat ingewikkelder gaat worden. Wat bedoelen we met "goed kunnen hoppen". Als je jou bb's pakt en je gaat omhoog in gewicht, dan komt er een punt waarop je ziet dat door de grote hoeveelheid hop die je moet geven je range gaat verliezen. Dit gebeurd omdat de hoeveelheid neerwaartse druk die de bucking geeft op je bb zo hoog wordt je de bb klem kan zetten. Wanneer je dan schiet verlies je meteen een hoop energie waardoor de bb's minder ver zal komen. Tevens neemt de kans op bb jams toe.
Met de meeste replica's die vandaag de dag worden verkocht is het standaard mogelijk om .30gr bb's te hoppen. Mocht het bij jou replica niet mogelijk zijn ga dan wat terug in gewicht totdat je het beste resultaat bereikt.
Wanneer je als DMR of Sniper speelt, word het tevens ook interessant om gebruik te gaan maken van een flathop of R hop. Waarbij een traditionele hopup bucking gebruikt word gemaakt van een klein oppervlak waarbij er backspin word toegepast op de bb, is bij een R hop bucking anders. Het contact oppervlak waarover de bb heen komt is bij een R-hop groter. Hierdoor kan je met minder druk van de hopup dezelfde hoeveelheid backspin toepassen op de bb, waardoor je minder energie verliest maar wel over grotere afstanden kan schieten doordat de hoeveelheid backspin over een langere contact oppervlak kan worden toegepast. Echter zijn dit soort modificaties alleen interessant wanneer je gebruikt maakt van zwaardere bb's .32 en zwaarder. Alle gewichten bb's hieronder is het effect met een R hop verwaarloosbaar.